Stress

At stramme til, belastning eller spænding.

Stress er din krops reaktion på belastninger. Kortvarigt stress er normalt og gavnligt. Det autonome nervesystem  og hormonet Cortison (flugthormonet) fra binyrerne stiger i blodet som fremmer vores ydeevne , når vi har brug for det. Langvarigt stres med et konstant beredskab, er skadeligt for helbredet. Det undertrykker inflammation og hæver blodtrykket og undertrykker også immunsystemet.  90 % af den vestlige befolkning har enten for meget eller for lidt cortisol i kroppen.

Kronisk Stress,  ikke det samme som at have travl, opstår når man gennem længere tid har overhørt kroppens signaler om overbelastninger og skal tages alvorligt. Hormonsystemet, nervesystemet og immunsystemet er forbundet med hinanden og arbejder tæt sammen. Kroppen forsøger at overleve ved at aktivere alle systemer og er i et konstant alarmberedskab. Resultatet bliver at vores krops fantastiske fine systemer lider af udmattelse.

En stigning i cortisol i blodet afspejler en stigende spænding i psyke-krop-systemet. Fx begejstringen for en sag kan med årene blive til udmattende og opslidende Stress. Kroppen kompenserer og knytter næven for at presse mere ud af citronen. Nervesystemet kører på grænsen: snart skifter det til hormonel regulation. Vores krop smider alle trumpkort i spil, i flammerne af engagement og ambitioner. Stress- Udbrændt- træthedssyndrom, siger man.

Årsager til Stress er lang. Det er især den moderne 24-7 livsførelse og normer, der ikke passer med vores krops naturlige reaktioner. Også egne forventninger og tanker om sig selv og andre har stor betydning. Kropslig, emotionel  og spirituel stress, det hele hænger sammen.

Hvis du har flere af disse symptomer igennem længere tid, kan det være tegn på, at du oplever langvarig stress.

Fysiske tegn: Hjertebanken. Hovedpine. Svedeture. Indre uro. Mavesmerter. Appetitløshed. Hyppige infektioner. Forværring af kronisk sygdom. Psykiske tegn. Ulyst. Træthed. Hukommelsesbesvær. Koncentrationsbesvær. Rastløshed. Nedsat humør. Adfærdsmæssige tegn: Søvnproblemer. Mangel på engagement. Aggressivitet. Irritabilitet. Ubeslutsomhed. Øget brug af stimulanser som fx kaffe, cigaretter og alkohol. Øget sygefravær.

Langvarigt stres er en belastningstilstand for kroppen. Cortisolproduktionen stiger og kan bevirke insulinresistens og Diabetes 2. Nervesystemet og hormonsystemet bringes i ubalance. Affaldsstoffer stiger og frie radikaler øges. Fordøjelsessystemet påvirkes og niveauet af sunde bakterier falder så der ikke er balance nok til optimal udnyttelse af kosten. Immunsystemet svækkes.

Når vi bliver ældre daler vores pregnenolon niveau. Det er en af årsagerne til den stadigt stigende degenerative virkning af stres når vi ældes.

SE DEN LILLE CORTISOL HISTORIE PÅ

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk