PMS

Præ-menstruel- syndrom. Mange kvinder lider i dag af PMS. Dvs forskellige fysiske og psykiske symptomer fra ægløsning til menstruation. Pga ubalance i hormonerne bliver de sat i hormonernes vold.

Symptomerne spænder bredt. Fysisk: Smerter omkring ægløsning og under menstruation samt hovedpine og migræne. Brystspænding og smerter i brystkirtlerne.  Væskeophobning. Led- og muskelsmerter. Tyngdefornemmelse og ømhed i underlivet. Vægtøgning. Oppustet mave. Svimmelhed. Øget appetit og cravings. Smagsændringer.  Hede/svedeture. Psykisk: følelsesmæssige ustabilitet. Humørsvingninger. Irritabilitet. Aggressivitet. Træthed. Depression. Rastløshed. Søvnbesvær. Manglende koncentrationsevne. Afmægtighedsfornemmelse. Glemsomhed.

PMS skyldes som oftest for lidt progesteron i forhold til østrogen.Ubalance i hormonerne kan skyldes levevis, kost, p-piller osv (se under Hormonel Balance). Den klassiske medicin tilbyder symptombehandling og anbefaler  hormonbehandling, smertestillende, antidepressiva og vanddrivende behandling.

Men er det den eneste vej?

Man inddeler PMS i fem undergrupper, som kan overlappe hinanden.

1: PMS-N: “nerve”. “Hudløst” nervesystem, irritabilitet, modløshed, lyst til at græde, koncentrationsbesvær og søvnløshed.

2: PMS-C: ”sukker”. Trang til sukker og andre hurtige kulhydrater pga svingende blodsukker. Det giver bl.a hovedpine, træthed, koncentrationsbesvær,

3: PMS-S: “Smerte”  Mange smerter og kramper i underlivet, omkring ægløsning og under menstruationen.

4: PMS-H: “Hævelse”. Forstyrrelser i væskebalancen giver hævelser i underlivet, fingre, benene og man tager på i vægt.

5: PMS-D: “Depression”: Ikke mange kvinder lider af denne type. Stor modløshed, dårlig hukommelse, forvirret adfærd, grådtendens og søvnforstyrrelser.

Er det muligt at lindre alle disse gener på anden og på en anden og  mere naturlig vis?  Er sund og glad uden hormonel turbulens opnåelig!

At holde af sig selv begynder med at vi holder af vores krop. Hvis vi bliver afhængige af kemiske isolerede medikamenter som smertestillende og hormonbehandling må vi også acceptere bivirkninger.

I stedet gælder om at sætte kroppens egenregulation i gang og forstærke den, at skabe de bedste betingelser for at genoprette og vedligeholde den hormonelle balance – i samklang med naturen, til større velbefindende.

Hvad kan jeg gøre? Du kan selv gøre meget. Men det kræver at du begiver dig ind i at prioriterer dig selv og din krop til mere balance og harmoni. .

Kost, ernæringstilskud, motion, livsstil, personlig pleje. De fem fokusområder vil kunne afhjælpe dig i de fleste tilfælde.

Mange kvinder må ofte have opmærksomhed på PMS indtil overgangsalderen.Har vi tillid til vores kropsbevidsthed, mavefølelse, vores intuition.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk