HORMONEL BALANCE.

Gennem naturlig personlig pleje og livsenergi.

Den vilde mexikanske yamsrod – nøglen til mere lethed og udstråling.

Traditionelt fandt den daglige brug af den vild yams i Sydamerika stor popularitet. Den vilde mexicanske yams, ikke at forveksle med andre yamsrødder, kommer fra Sydamerika, Asien og Afrika. Her vokser denne slyngplante i skovene og dens rødder har været skattet blandt folk i årtusinder. Mayaer, aztekere og folk fra andre kontinenter har fundet anvendelse for dens kartoffellignende rødder til mange helse formål i årtusinder.
I Europa er yamsroden også værdsat og anvendes gerne transdermalt (via huden), som creme. Som oftest er den dog gennem flere kemiske processer, da den let kan omdannes til et progesteronlignende stof.
Hudcremen, UNIQUE, udviklet af terapeuter, med sin enestående sammensætning på ren basis af den vilde yamsrod, har de sidste år begejstret mange bruger. Mange naturfolk vidste allerede hvordan man fremstillede hudsalver, der ikke kun var gode for huden, men også havde ”mirakuløs” virkning på kropsbalancen. Benyt dig af denne mulighed for mere udstråling, balance og livsglæde uden kemi.

UDSKIL og MINIMER.

Understøt udskillelser. og minimer indtagelsen af skadelige stoffer.

Tarmene som kontrolcenter.
Tarmene er hjemsted for omkring 100 mia.  mikroorganismer. Her lever de i symbiose med deres vært, mennesket og udgør et naturligt økosystem.
Tarmen har sit eget nervesystem, som danner sit eget kontrolcenter svarende til “den anden hjerne”. Og den er hjemsted for ca. 70% af immunsystemets immunceller, som forsvarer os mod sygdomsfremkaldende indtrængen fra tarmene. Gennem den geniale interaktion mellem mave, tarm og lever, lykkes det kroppen at nedbryde vores mad til vigtige næringsstoffer. Derfra kommer de ind i blodet, som transporterer vitaminer, aminosyrer, fedtstoffer og mineraler til alle dele af kroppen. Det er klart, hvor vigtigt en sund tarmflora er for os mennesker. Det velafbalancerede forhold mellem utallige hjælpere – også kaldet probiotiske bakterier – er afgørende og den rette fodring af dem er vigtig.

Via tarmen udskilles affaldstoffer. Det er derfor vigtigt at transporttiden ikke er for lang så de ikke genoptages i organismen. Bl.a. udskille overskydende østrogen s via tarmen.

Kraften fra urterne.

Mennesker – og også dyrene- har til alle tider brugt fordelene ved urter.
Desværre har vi tabt megen viden om dem, til fordel for medicinen. I dag absorberer vi gennem vores moderne mad mange stoffer, som vores organisme ikke kan gøre noget med og derfor ophobes de og  deponeres i vores bindevæv.
Med særlige urter kan udskillelse af forurenende stoffer øges. Urter og krydderier indeholder mange værdifulde stoffer, såsom æteriske olier, bitterstoffer, tanniner og bio-flavionoider. Vi kan benytte urternes muligheder i vores kost og som urteteer hvor de kan bidrage til vores velbefindende hver dag.

Minimering af skadelige stoffer.  De mange skadelige stoffer som  vi indtager skal, hvis de kan, uskadeliggøres via leveren og udskilles eller deponeres i bindevæv og fedtvæv. Det er en stor belastning for vores organisme og en større bevidsthed om at minimere indtaget af xenoøstrogener og andre skadelige stoffer vil selvfølgelig være at foretrække. Man må vælge og fravælge varer der er uden tilsætningsstoffer  i den grad man kan.

MOTION. Vær aktiv og i bevægelse.

Ingen er vel i tvivl om at motion er gavnligt. For tusinder af år siden ville vi gå 6-8 km daglig, sprinte lidt, løfte, bukke, strække, trække gennem dagen.  Det er de færreste der kan tåle ekstremsport, men alle  har gavn af moderat motion. Det er godt at indarbejde som en naturlig del af hverdagen.

Motion styrker kroppens kemi. Når du træner, producerer musklerne hormoner, som øger en række kemiske processer i kroppen. De løfter dit humør, stabiliserer appetitten og forebygger en række sygdomme. Hippocampus i hjernen vokser, hvilket bl.a. påvirker hukommelse og indlæring og stres tolerancen stiger. Motion forebygger velfærdssygdomme, særlig risikoen for hjertekar sygdomme og sukkersyge, også risikoen for at udvikle osteoporose og visse kræftsygdomme nedsættes.

Motion giver en god kropsfornemmelse. En trænet muskel virker bedre end en utrænet og kroppen kan hermed langt bedre klare det vi kræver af den. Også knoglerne bliver stærkere. Regelmæssig motion, frisk luft og lyset, kan værne mod depression. Endelig er der hele det sociale aspekt ved at dyrke motion.

Træning sætter altså gang i en lang række processer i din krop, bl.a.:

Blodtrykket falder. Iltoptagelsen stiger. Hjertemusklen bliver stærkere. Det gode kolesterol, HDL, stiger.De små blodpladers evne til at klumpe sig sammen bliver mindre, altså færre blodpropper. De dårlige fedtstoffer i blodet, triglyceriderne, mindskes, så risikoen for en blodprop reduceres.

ØG RESERVERNE.

Fyld depoterne med vitalstoffer, vitaminer og mineraler.

Kostråd:Rigeligt med grønt og frugt, helst økologisk.. Fiber, udskillelse af skadelige affaldsstoffer. . Så vidt muligt økologisk pga færre skadelige stoffer. Krydderurter og krydderier. Uraffineret mad altså så ubearbejdet som muligt. Gode fedtstoffer: økologisk olivenolie, økologisk smør, økologisk kokosolie (ikke smagsneutral da den er forarbejdet). Nødder og frø. Bønner, linser. Fisk, kød.

Bitterstoffer: udskillelse af fx østrogener.

Krydderurter, krydderier.

Undgå sukker, juicer, sodavand, energidrikke. Sødemidler. Forarbejdet mad. Færdig fremstillet mad i pakker.  Kunstige farvestoffer. Forarbejdet mel uden skaldele.

Moderate mængder alkohol.

Essensielle (livgivende, vitale) stoffer (aminosyrer, fedtstoffer, vitaminer, mineraler, sporstoffer) er helt nødvendige for os. Mangel på disse vil give os ubalancer og vi bliver syge. Udpint jord med mangler i vores fødevarer til følge, forarbejdet råvarer, dårlig kost, stress, sygdomm kan være årsag til mangler af disse. Tilskud kan idag være nødvendigt for at opretholde en god balance og sundhed.

RYTME og LIVSSTIL. Det naturlige ur.

Forår og sommer. Lys og mørke. Varme og kulde. Nat og dag. Søvn og vågen. Naturen har sine rytmer. Vores krop har også sin egen rytme for at kunne fungere optimalt og det har essentiel betydning for vores velbefindende, sundhed og præstationer. Vores indre biologisk ur med en rytme på 24 timer, styrer vores nervesystem, vores hormonproduktion, vores opmærksomhed og omsætning af næringsstoffer.

Din personlige, naturlige rytme er det ur – der understøtter hormonbalance. Kender du din rytme? Får du regelmæssige måltider? Får du nok søvn? Tilstræber du en regelmæssig døgnrytme? Får du nok dagslys? Er der balance mellem aktivitet og hvile?
Især i faser af “forandringer” er det vigtigt at reducere tempoet, få regelmæssige måltider. Forandringer kan sker gennem hele livet, men des ældre vi bliver des mere følsomme bliver vi for forandringer og stres, da er det også væsentligt at tænke på dine egne ønsker
Det handler om at værdsætte den nuværende fase af livet og udforske meningen med de livs- og personlige muligheder.
Herfra kan visdom og skønhed vokse, som virkelig kan gøre også stigende alderen til livets kulmination.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk